Sunday, December 20, 2009

Lördag i New York.

Ja nu är det väl dags att skriva några rader om mitt besök till New York förra helgen. Det har varit fullt upp med jobb sedan jag kom tillbaka ombord och därför har bloggen fått vila lite.

Jag flög upp till New York fredag kväll och klev ur taxin utanför Keith och Bettys hus i Chinatown strax efter midnatt. Då det var ganska sent så brydde vi oss inte om att hetsa ut på stan utan stannade hemma och satt och tjatade med en flaska Jim Beam. Mycket trevligt.

Lördag morgon (eller snarare sen förmiddag) gick jag och Keith ut på stan. Det var rejält kallt men strålande sol från klarblå himmel. Tyvärr glömde jag ta med mig min kamera ut på vår promenad. Vi åt en omelett på ett litet frukosthak. Sedan stannade vi till på The New York Earth Room, vilket är en konstinstallation bestående av en stor lokal mitt i SoHo som är fylld med en dryg halvmeter jord. Dessutom är det en ganska långvarig utställning då den färdigställdes redan 1977. Sedan drog vi vidare till en tillfällig Wired pop-up store och kollade på prylar. Där mötte vi även upp Betty som varit på en audition.

Vi hann även med en sen lunch på Caliente. Lite mexikanska smårätter och varsin rejäl Margarita. Sedan fick vi börja röra oss hemåt för att hinna iväg i tid till kvällens middag.

Värt att nämnas är även alla de jultomtar vi såg på stan. Det började lite lugnt med nån enstaka lite vilsen tomte, sedan började de komma i små grupper på 3-4 tomtar och nån enstaka ren eller julgran. När vi sedan var på väg hem så hamnade vi i ett riktigt jultomteträsk i Little Italy. Det var tydligen Santacon i stan. Lite synd att vi inte visste om detta i tid då hade vi definitivt deltagit i festligheterna. Nu fick vi nöja oss med att titta på och prata lite en och annan tomte.

På kvällen gick vi ut för att äta födelsedagmiddag med ett par vänner till Keith och Betty. Först gav vi oss iväg till Brooklyn för att möta upp med gänget där och ta ett par drinkar. Sedan drog vi vidare till Brighton Beach som tydligen är den ryska delen av New York, i stort sett alla butiker och resturanger har skyltar på ryska istället för engelska osv. Där blev det en middagsshow på Restaurant National med mycket glitter, rysk kitsch och en smula Army of Lovers. Oändligt mycket mat ingick oxå i paketet, de fortsatte att komma in med nya rätter till bordet långt efter midnatt. Eftersom vi var i Ryssland så var det förstås vodka som gällde som måltidsdryck och vi hällde glatt i oss några flaskor. Det var en riktigt kul kväll men inte precis vad jag hade väntat mig av en lördagkväll i New York. Till slut började folk bli för fulla och droppa av. Vi åkte hem och la Betty som blivit lite stökig och sedan tog jag och Keith ett par drinkar till tillsammans med ett par polare till honom som kom förbi en sväng.

No comments:

Post a Comment